PENGENALAN
Dalam Sukatan Pelajaran
Bahasa Melayu yang terkini, aspek bahasa yang indah telah dijadikan fokus dalam
pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Murid-murid perlu menguasai tiga
bidang iaitu bidang interpersonal, maklumat dan estetika. Dalam bidang estetika
yang menitikberatkan aspek keindahan bahasa, tumpuannya adalah untuk membimbing
pelajar bukan sahaja baik dari segi pengolahan bahasa, malah baik dari segi
tatabahasanya. Dalam pembelajaran bidang tatabahasa murid akan mengkaji
cara-cara perkataan itu terbentuk dan bagaimana perkataan itu bercantum membentuk
frasa dan ayat.
Walau bagaimanapun,
seseorang itu tidak terlepas dari membuat kesalahan tatabahasa. Apakah
sebenarnya konsep tatabahasa ? Apakah kesalahan-kesalahan tatabahasa yang selalu
di lakukan oleh murid-murid?
2.1 KONSEP TATABAHASA
Tatabahasa dapat didefinisikan sebagai bidang yang menumpukan perhatian terhadap
pembentukan kata dan proses pembinaan ayat sesuatu bahasa. Bahasa terdiri
daripada kumpulan ayat yang tidak terbilang jumlahnya. Ayat pula terdiri
daripada rentetan perkataan yang bermakna. Perkataan dibina oleh gabungan
bunyi-bunyi dalam sesuatu bahasa yang mempunyai makna, digabungkan menjadi suku
kata dan perkataan.
Bidang tatabahasa
mengkaji cara-cara perkataan itu terbentuk dan selanjutnya bagaimana proses
perkataan itu bercantum membentuk frasa dan ayat. Secara umumnya, perkara yang
akan dikaji tentang bidang tatabahasa adalah yang berkaitan dengan morfologi
dan sintaksis. Bidang-bidang pada peringkat cara perkataan dibentuk
dikenali sebagai morfologi manakala peringkat cara perkataan itu disusun
membina ayat dikenali sebagai sintaksis.
|
2.1.1 Morfologi
Boleh dikatakan ramai di antara
kita yang belum memahami konsep morfologi
sedangkan tanpa disedari ilmu ini sentiasa digunakan semasa bertutur,
menulis, membaca atau untuk menyatakan perasaan kita. Sebelum kita memahami
bidang-bidang dalam morfologi, mari kita fahami beberapa definisi yang telah
diberikan oleh beberapa tokoh bahasa mengenai morfologi.
i.
Asmah Hj Omar (1993),
menyatakan morfologi sebagai peninjauan linguistik yang menitikberatkan
hubungan antara morfem-morfem dan varian morfem.
ii. Abdullah
Hassan (2005),
mentakrifkan morfologi sebagai bidang linguistik yang mengkaji bagaimana
perkataan dibina. Kajian ini dilakukan terhadap unsur-unsur yang membentuk
perkataan, proses-proses membentuk perkataan dan bentuk-bentuk perkataan yang
dihasilkan.
iii. Nik Safiah Karim et al. (2008),
menjelaskan morfologi sebagai bidang ilmu bahasa yang mengkaji struktur, bentuk
dan penggolongan kata.
Berdasarkan pendapat tokoh-tokoh di
atas, morfologi ialah
bidang ilmu bahasa yang mengkaji tentang pembentukan kata. Pembentukan kata
terdiri daripada morfem, jenis morfem, struktur kata, penggolongan kata dan
bentuk kata.
(a) Morfem
Morfem ialah unit tatabahasa terkecil
yang berfungsi secara gramtis dan menjalankan tugas nahu. Sekiranya kata
tidak boleh dipecahkan kepada unit bermakna atau nahu yang lebih kecil, maka
kata-kata ini terdiri daripada satu unit atau satu morfem.
Contohnya :
[
beri ] – “beri” satu morfem terkecil yang
bermakna. Jika “beri” kita pecahkan kepada “be” dan “ri” tidak akan berfungsi
dan memberi makna. Sebaliknya, kata
"memberi" boleh dipecahkan kepada dua morfem, iaitu "mem"
dan "beri".
Kesimpulannya, Perkataan boleh terbentuk daripada satu
morfem atau lebih morfem.
|
(b) Jenis Morfem
Morfem
terdiri daripada dua jenis iaitu morfem bebas dan morfem
terikat. Morfem bebas ialah kata yang dapat berdiri dengan sendiri
seperti perkataan ‘suka’, ‘pakaian’, ‘komuter’ dan seumpamanya. Morfem terikat
pula ialah kata yang tidak dapat berdiri dengan sendiri. Contoh morfem terikat
ialah imbuhan.
(c) Struktur
Kata
Struktur
kata bagi kata tunggal bahasa Melayu boleh mengandungi satu suku kata atau
lebih daripada satu suku kata. struktur kata ialah susunan bunyi
ujaran atau tulisan yang menjadi unit bahasa yang bermakna.
Contoh
:
“Memainkan” struktur betul
“kanmainme” struktur salah
Berdasarkan
contoh di atas, kata memainkan adalah bunyi ujaran yang berada dalam
susunan atau struktur yang betul. Manakala, ejaan kanmainme merupakan
struktur yang salah dan tidak bermakna.
(d) Penggolongan Kata
Penggolongan kata ialah proses menjeniskan
perkataan dalam sesuatu bahasa berasaskan keserupaan bentuk dan fungsi
tatabahasa lain dalam kelompok atau golongan yang tertentu. Kata dapat digolongkan
kepada empat golongan iaitu kata nama, kata kerja, kata adjektif dan
kata tugas.
i. Kata
nama ialah perkataan yang boleh menjadi unsur inti pada binaan frasa nama
dan lazimnya kata ini menamakan orang, tempat atau benda. Kata nama dapat
dipecahkan kepada tiga subgolongan, iaitu kata nama am, kata nama khas dan kata
ganti nama. Contohnya bunga,
Aminah, sekolah, saya
ii. Kata
kerja ialah kata yang menyatakan makna perbuatan atau perlakuan. Kata kerja
menjadi inti bagi binaan frasa kerja. Contohnya mengajar, main, bersalam
|
iv.
Kata tugas ialah perkataan yang
hadir dalam ayat, klausa, atau frasa untuk mendukung sesuatu tugas, sama ada
sebagai penghubung, penerang, penguat, penentu, pendepan, penafi, pembenar,
pemeri atau tugas-tugas lain. Contohnya tidak, pernah, minta, lah
(e) Bentuk Kata
Bentuk kata pula ialah sesuatu unit
tatabahasa yang terdiri daripada kata tunggal, kata terbitan,
kata majmuk dan kata ganda.
Contoh
: Kata tunggal - lancar
Kata
terbitan - pelancaran
Kata
majmuk - papan tanda
Kata
ganda - buku-buku
2.1.2 Sintaksis
Secara umumnya, sintaksis merupakan
satu cabang ilmu bahasa yang bermaksud kajian tentang pembentukan ayat. Sintaksis
bukan sahaja mengkaji proses pembinaan ayat tetapi juga hukum-hukum yang
menentukan bagaimana perkataan disusun dalam ayat. Sintaksis
merangkumi hukum-hukum seperti frasa, klausa, pola ayat, jenis ayat,
bentuk ayat, ragam ayat dan proses penerbitan ayat.
(a)
Frasa
Frasa
ialah unit yang boleh terdiri daripada satu susunan yang mengandungi
sekurang-kurangnya dua perkataan, ataupun satu perkataan yang berpotensi untuk
diperluas menjadi dua perkataan atau lebih. Binaan frasa tidak mengandungi
subjek dan predikat. Dalam susunan tatabahasa, frasa boleh menjadi konstituen
kepada klausa ataupun konstituen frasa itu sendiri.
(b)
Klausa
|
(c)
Pola Ayat
Pola ayat ialah gabungan frasa-frasa Bahasa
Melayu seperti frasa nama (FN), frasa kerja (FK), frasa adjektif (FA) dan frasa
sendi nama (FS) dan membentuk ayat yang mempunyai konstituan subjek dan
predikat Terdapat empat jenis pola dalam Bahasa Melayu
seperti yang yang ditunjukkan di bawah.
Jenis Pola
|
Subjek
|
Predikat
|
FN + FN
|
Ahmad
|
ejen insuran
|
FN + FK
|
Dia
|
menjerit kesakitan
|
FN + FA
|
Murid itu
|
sangat rajin
|
FN + FS
|
Sekolah saya
|
di Kota Kinabalu
|
(d)
Jenis Ayat
Terdapat
empat jenis ayat dalam Bahasa Melayu iaitu
i.
Ayat penyata diucapkan dengan maksud membuat
satu pernyataan yang mempunyai tujuan menyatakan atau memberi keterangan
tentang sesuatu hal.
ii.
Ayat tanya digunakan untuk menanyakan sesuatu
hal dengan berdasarkan nada suara dan penggunaan perkataan tertentu dan boleh
dibahagikan kepada dua jenis, iaitu ayat
tanya tanpa kata tanya dan ayat
tanya dengan kata tanya.
iii.
Ayat perintah diucapkan
dengan tujuan untuk menimbulkan sesuatu tindakan. Perintah ditujukan
kepada orang kedua dengan menggunakan kata ganti nama orang kedua seperti
‘awak’, ‘kamu’, ‘engkau’ dan sebagainya yang digugurkan.
iv.
Ayat seruan diucapkan dengan membawa
intonasi seruan untuk tujuan melahirkan sesuatu keadaan perasaan seperti takut,
marah, takjub, sakit dan sebagainya. Intonasi seruan digambarkan dalam tulisan
dengan tanda seru ( ! ) yang biasanya terletak pada akhir ayat, sama ada ayat
itu didahului kata seru atau tidak. Kata seru yang sering digunakan
ialah ‘oh’, ‘amboi’, ‘wah’, ‘cis’, ‘aduh’ dan sebagainya.
|
(e)
Bentuk Ayat
Terdapat
dua jenis ayat dalam Bahasa Melayu, iaitu ayat tunggal dan ayat
majmuk.
(f)
Ragam Ayat
Terdapat
dua ragam ayat dalam Bahasa Melayu, iaitu ayat aktif dan ayat pasif.
(g)
Proses Penerbitan Ayat
Penerbitan
ayat bermaksud hasil suatu proses gramatis iaitu melibatkan pelaksanaan rumus
transformasi yang berfungsi mengubah struktur ayat serta memperluas sesuatu
unsur dalam ayat ataupun frasa. Penerbitan ayat dapat melakukan proses
transformasi yang mengakibatkan pengguguran, penyusunan semula atau peluasan
kepada unsur-unsur struktur dalaman.
2.2 KESALAHAN PENGGUNAAN TATABAHASA
Bahasa itu indah jika
inti-intinya diulah dengan baik dan teratur. Akan tetapi setiap bahasa
mempunyai jerat atau perangkap terselindung yang menyebabkan penulis baru
mahupun penulis professional melakukan kesilapan tatabahasa. Dalam pengajaran
dan pembelajaran Bahasa Melayu di sekolah, kesalahan tatabahasa adalah perkara
yang biasa berlaku dan sering dilihat terutama dalam penulisan. Kesalahan ini
bukan sahaja berlaku kepada murid-murid, malahan guru-guru pun sering kali
keliru dalam beberapa perkara yang melibatkan tatabahasa. Terdapat banyak
kesalahan tatabahasa yang berlaku dan di sini saya cuba analisis empat kesalahan yang sering kali berlaku di sekolah
iaitu :
·
Kesalahan ejaan
·
Kesalahan kata sendi nama
·
Kesalahan Kata Ganti Diri
·
Kesalahan
Kata Bilangan
|
2.2.1 Kesalahan Ejaan
Kesalahan
ejaan adalah kesalahan yang sering berlaku secara sengaja ataupun tidak
sengaja. Masih ramai pelajar termasuk guru Bahasa Melayu tidak pasti ejaan
beberapa perkataan Bahasa Melayu. Contohnya :
Perkataan
Yang Tak Pasti/Keliru
|
Perkataan
Sebenar
|
aturcara
atau atur cara
|
atur
cara
|
ransangan
atau rangsangan
|
rangsangan
|
ugama
atau agama
|
agama
|
merbahaya
atau berbahaya
|
berbahaya
- tiada imbuhan mer
|
set
induksi atau induksi set
|
induksi set
|
manafaat,munafaat
atau manfaat
|
manfaat
|
Perkataan
di atas merupakan perkataan yang selalu kita guna pakai dalam penulisan bahkan
dalam pertuturan seharian.
2.2.2 Kesalahan Kata Sendi Nama
Dalam penggunaan kata sendi nama, kesalahan yang
sering berlaku ialah tidak dapat membezakan antara kata sendi nama dari dan daripada; di dan
pada; ke dan kepada.
Contohnya :
Kupon
letak kereta ada dijual disini. Sila pamerkan kupon anda bagi mengelakkan dari
didenda.
|
Maksudnya, kata “disini” hendaklah ditulis “di sini”
di mana kata “sini” menunjukkan arah atau tempat, maka imbuhan “di” dipisahkan
daripada kata “sini”. Kata “dari”
digunakan untuk merujuk kepada tempat dan masa. Kata “daripada” digunakan pada yang lain-lain seperti orang, perbandingan, asal kejadian, benda
abstrak, dan untuk menunjukkan
keanggotaan. Oleh itu, mengikut rumus tatabahasa tadi, ayat yang betul bagi contoh
ayat di atas ialah :
Kupon
letak kereta ada dijual di sini. Sila
pamerkan kupon anda bagi mengelakkan daripada
didenda.
2.2.3 Kesalahan Kata Ganti Diri
i. Kata
beliau, dia, ia, kami, kita,
dan mereka sering digunakan
dengan salah. Kata beliau tidak harus digunakan untuk orang yang tidak
dihormati atau kanak-kanak dan binatang. Contohnya :
·
Firdaus dihukum. Beliau ponteng sekolah. ( salah )
·
Firdaus dihukum. Dia ponteng sekolah. ( betul )
ii. Kata
dia dan ia tidak boleh digunakan untuk binatang dan benda. Contohnya :
·
Baju ini mahal. Ia diimport dari Itali. ( salah )
·
Baju ini mahal. Baju ini diimport dari Itali. ( betul
)
iii. Kata
kami bererti “saya dengan dia”. Orang yang diajak bercakap tidak
disertakan. Kita bererti “anda dengan saya” atau “anda dengan kami”.
Orang yang diajak bercakap disertakan. Contohnya :
·
“Kami mesti memenangi perlawanan ini,” kata Anas kepada Nazrul. (
salah )
·
“Kita mesti memenangi perlawanan ini,” kata Anas kepada Nazrul. (
betul )
iv. Kata
mereka tidak boleh digunakan
untuk benda dan binatang.
·
Ayam-ayam itu dikurung. Mereka akan disembelih. ( salah )
·
Ayam-ayam itu dikurung. Ayam-ayam itu akan disembelih. (
betul )
v. Kata
mereka tidak boleh diulang.
- Mereka-mereka yang ditawan berada dalam keadaan selamat. ( salah )
- Mereka yang ditawan berada dalam keadaan selamat. ( betul )
|
2.2.4 Kesalahan Kata Bilangan
Terdapat 6 jenis kata bilangan:
·
Kata bilangan tentu seperti satu, seratus, sejuta dan sebagainya.
·
Kata bilangan tak tentu seperti beberapa, para, semua, setengah-setengah,
dan sebagainya.
·
Kata bilangan pecahan seperti setengah, suku, dan sebagainya.
·
Kata bilangan pisahan seperti masing-masing, dan setiap.
·
Kata bilangan himpunan seperti berbagai-bagai, kedua-dua, dan
sebagainya.
·
Kata bilangan tingkat seperti pertama, kedua, keenam dan sebagainya.
i. Kata
bilangan seperti setengah-setengah, tiap-tiap, berbagai-bagai dan kedua-dua
tidak boleh disingkatkan. Contohnya :
Salah
|
Betul
|
a. setengah orang
|
setengah-setengah orang
|
b. tiap murid
|
tiap-tiap murid
|
c. berbagai warna
|
berbagai-bagai warna
|
d. kedua mempelai
|
kedua-dua mempelai
|
ii. Kata
para tidak boleh diulang. Contohnya :
·
Para-para penduduk
perlu bekerjasama. ( salah )
·
Para penduduk
perlu bekerjasama. ( betul )
iii. Kata bilangan tentu seperti satu, dua, tiga dan seterusnya tidak boleh didekatkan dengan
kata bilangan pecahan seperti suku dan
setengah untuk penghitungan.
Contohnya ;
Salah
|
Betul
|
dua setengah meter
|
dua meter setengah
|
dua suku jam
|
dua jam suku
|
|
||||
RUMUSAN
Tatabahasa merupakan bidang kemahiran
yang perlu dikuasai murid dalam aspek estetika system bahasa. Tatabahasa dalam
bahasa Melayu merangkumi dua bidang iaitu morfologi dan sintaksis. Morfologi
merupakan kajian tentang pembentukan kata yang merangkumi morfem, jenis morfem, struktur kata, penggolongan
kata dan bentuk kata. Manakala, sintaksis merupakan kajian
tentang pembinaan ayat yang merangkumi unsur-unsur seperti frasa, kluasa, pola
ayat, jenis ayat, bentuk ayat, ragam ayat dan proses penerbitan ayat. Walaupun
bahasa Melayu itu mudah difahami dan dibaca masa terdapat juga
kesalahan-kesalahan yang sering berlaku secara sengaja atau tidak sengaja oleh
murid mahupun guru. Oleh itu, guru perlu peka terhadap kesalahan yang berlaku
dan perlu mencari penyelesaian yang kreatif dan inovasi bagi mencapai matlamat kurikulum
bahasa Melayu seterusnya melahirkan pelajar yang harmonis dan seimbang
menjelang wawasan 2020.
Assalamualaikum cikgu...
BalasPadamPengajarann Tatabahasa yang disampaikan boleh dijadikan rujukan dan perkongsian ilmu.
Tahniah sekali lagi cikgu...