PENGENALAN
Sistem
persekolahan merupakan saluran yang penting bagi menyampaikan wadah perjuangan
negara dan menyerapkan nilai-nilai murni dalam masyarakat berbilang kaum demi
mencapai perpaduan antara kaum. Malaysia merupakan sebuah negara yang mempunyai
masyarakat majmuk yang terdiri daripada tiga kaum iaitu Melayu, Cina dan India
sejak sebelum merdeka lagi. Bagi menyatukan masyarakat berbilang kaum ini, satu
sistem pendidikan yang bercorak kebangsaan telah diwujudkan antaranya Laporan
Razak (1956), yang menyatakan bahawa tujuan akhir dasar pendidikan negara ini
adalah untuk menyatukan murid yang berlainan bangsa di bawah satu sistem
pendidikan kebangsaan dengan menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa
pengantar. Dengan ini, jelas bahawa bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar di
sekolah mempunyai fungsi tertentu serta berkepentingan dalam sistem pendidikan
kebangsaan.
1.1 FUNGSI
BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA PENGANTAR
Kita tahu bahawa bahasa Melayu merupakan bahasa
kebangsaan dan bahasa rasmi negara yang telah
termaktub dalam Fasal 152 Perlembagaan Persekutuan Malaysia dan Akta Bahasa
Kebangsaan 1967. Penggunaan satu bahasa perhubungan dan persefahaman di antara satu kaum dengan yang lain dapat diwujudkan tanpa menimbulkan rasa curiga. Bahkah dalam sejarah zaman kegemilangan zaman Kesultanan Melayu Melaka, bahasa Melayu dituturkan
oleh semua pedagang dari Arab, China, India dan Eropah. Ketika itu, bahasa
Melayu dianggap sebagai bahasa perpaduan dan bahasa komunikasi antarabangsa.
Kini, dalam dasar pendidikan
kebangsaan, Bahasa Melayu telah dijadikan sebagai bahasa pengantar yang utama di
peringkat sekolah mahupun di peringkat pengajian. Penggunaan bahasa Melayu
sebagai bahasa penghantar di sekolah mempunyai fungsi kebaikan kepada
murid-murid.
1.1.1
Memudahkan pemahaman Murid dalam semua subjek
Kemantapan penggunaan
bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar bagi semua mata pelajaran telah bermula
sejak tahun 1970an lagi. Sebagai seorang pendidik, guru merupakan agen
penyampai maklumat dan penyebar ilmu kepada murid-murid perlu menggunakan laras
bahasa dan gaya bahasa yang betul di bilik darjah supaya murid-murid mendapat informasi yang
betul tentang sesuatu topik yang
disampaikan. Erti kata lain, dengan
menggunakan laras bahasa yang betul ketika bercakap dengan murid akan
memudahkan pemahaman murid terutama ketika sesi pengajaran dan pembelajaran di
dalam kelas terutama kepada mata pelajaran yang kritikal seperti Matematik dan
Sains.
Ini telah ditegaskan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika
sesi dialog bersama mahasiswa di Kuala Lumpur. Menurut beliau, pelaksanaan Pengajaran
dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dalam tempoh
enam tahun menunjukkan kesan negatif apabila sebahagian besar rakyat tidak
memahami bahasa selain bahasa ibundanya. Malah adalah penting untuk memberikan
pendidikan di peringkat awal kepada kanak-kanak menggunakan bahasa yang mereka
mudah fahami.
( Utusan Melayu : 30 September, 2011 )
Jelas bahawa kesan negatif yang di maksudkan beliau berlaku disebabkan oleh kurang faham rakyat (guru dan murid) dengan bahasa yang digunakan (Bahasa Inggeris) dalam P & P dua subjek ini. Oleh itu, dengan menggunakan bahasa ibunda iaitu bahasa Melayu dalam menyampaikan pendidikan diperingkat sekolah rendah akan memudahkan murid-murid faham. Jesteru, dengan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar berfungsi bagi memudahkan komunikasi guru dan murid dalam memahami semua maklumat yang diberikan.
Jelas bahawa kesan negatif yang di maksudkan beliau berlaku disebabkan oleh kurang faham rakyat (guru dan murid) dengan bahasa yang digunakan (Bahasa Inggeris) dalam P & P dua subjek ini. Oleh itu, dengan menggunakan bahasa ibunda iaitu bahasa Melayu dalam menyampaikan pendidikan diperingkat sekolah rendah akan memudahkan murid-murid faham. Jesteru, dengan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar berfungsi bagi memudahkan komunikasi guru dan murid dalam memahami semua maklumat yang diberikan.
1.1.2 Keindahan bahasa ( Bidang Estetika )
Dalam
Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu, aspek keindahan bahasa menjadi fokus dalam
pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu. Keindahan bahasa adalah antara bidang
estetika yang perlu dikuasai oleh pelajar. Dengan mengunakan bahasa penghantar
dengan bahasa yang indah semasa bertutur selain sedap didengar bahkan dapat menarik minat murid untuk belajar.
Bahasa Melayu memiliki peribadi yang istimewa selain terkenal dengan ciri-ciri
ketimuran, seperti lemah lembut, beradab, dan berbudi bahasa. Oleh sebab itu,
bangsa Malaysia harus menggunakan bahasa Melayu yang baku dan yang mempunyai
nilai estetika dan nilai kesantunan. Sementara, dalam budaya Melayu kesantunan
berbahasa menunjukkan kejernihan fikiran, ketinggian akhlak dan akal budi.
Menguasai sesuatu bahasa juga bererti menguasai segala santun dan peraturan
yang dipersetujui dalam menggunakan bahasa tersebut.
1.1.3
Menjalinkan Perpaduan Dan Rasa Muhibah Masyarakat Majmuk
Seperti yang telah
dinyata dalam Laporan Razak (1956) di awal pengenalan tadi, agenda kerajaan
jelas kepada penggunaan satu bahasa penghantar dalam masyarakat majmuk bagi
menyatukan kanak-kanak demi perpaduan Negara. Ianya perlu dipupuk bermula di
peringkat persekolahan agar tidak timbul masalah perkauman. Di sini menjelaskan bahawa perpaduan negara
dan nilai perpaduan menjadi teras menjamin kesejahteraan dan kepentingan
masyarakat Malaysia yang mempunyai pelbagai kaum. Aspirasi ini telah digariskan
dalam penggubalan Dasar Pendidikan Kebangsaan. Dalam sistem pendidikan ini
telah memberi kelebihan dan penekanan kepada penggunaan Bahasa Melayu sebagai
bahasa pengantar utama yang dapat menjalin perpaduan dan rasa muhibah di
antara masyakarat melayu dengan masyarakat lain. Menurut Dr. Mashudi Bahari,
penggunaan Bahasa Kebangsaan itu perlu diperluaskan di luar lingkungan
pendidikan mencakupi semua urusan sama ada rasmi dan tidak rasmi tanpa
kompromi. Ini dapat menambahkan
keyakinan bahawa potensi bahasa Melayu
berfungsi sebagai bahasa yang dapat menyatupadukan rakyat melalui
penggunaannya sebagai bahasa penghantar bemula dari peringkat sekolah.
1.2 KEPENTINGAN
BAHASA MELAYU DALAM SISITEM PENDIDIDKAN KEBANGSAAN
Seperti yang termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan
menyatakan bahasaMelayu telah
dimartabatkan sebagai Bahasa Kebangsaan dan asas pembinaan negara. Perkara ini
juga, telah mengiktiraf dan mengisytiharkan bahasa Melayu sebagai bahasa
rasmi negara. Semestinya sebagai warga Malaysia yang telah mencapai lebih daripada lima
dekad merdeka, harus merasa bangga
kerana memiliki bahasa kita sendiri sebagai identiti jati diri yang unggul
sejajar dengan tuntutan Wawasan 2020.
Kebanyakkan Negara
didunia berusaha keras untuk memartabatkan bahasa kebangsaan mereka
masing-masing sebagai bahasa ilmu. Oleh
yang demikian, peranan dan kepentingan bahasa Melayu tidak boleh dipandang ringan oleh warga Malaysia
jika mahu melihat negara kita maju seiring dengan negara lain khususnya dalam
memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu di persada antarabangsa
1.2.1 Bahasa
Sebagai Wadah Perpaduan Pembina Bangsa
Malaysia
Sama seperti fungsi
bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar di sekolah adalah demi perpaduan
seperti yang dinyatakan dalam Laporan Razak (1956). Dalam konteks pendidikan
kebangsaan Penyata Razak dijadikan sebagai asas Ordinan Pelajaran 1957. Oleh
itu, kepentingannya masih sama iaitu bahasa dan pendidikan dapat digunakan
sebagai wadah atau alat untuk meningkatkan persefahaman perpaduan kebangsaan
antara penduduk yang berbilang kaum. Perpaduan adalah tunggak penting dalam
masyarakat yang berbilang bangsa. Tanpa perpaduan negara akan kucar kacir dan
musnahlah sebuah negara berdaulat. Seperti yang kita maklum, Malaysia terdapat
tiga kaum utama iaitu kaum Melayu, Cina dan India. Kaum Melayu merupakan
penduduk asal Malaysia dan mempunyai penduduk yang melebihi lima puluh peratus
daripada keseluruhan warganegara di sini. Oleh sebab itulah, bahasa Melayu
telah dipilih berdasarkan kaum majoriti penduduk.
Selaras dengan itu,
mewujudkan satu bangsa yang bersatu padu daripada pelbagai keturunan, agama,
kebudayaan dan wilayah dengan satu bahasa kebangsaan amatlah diperlukan. Bahasa
Melayu sebagai bahasa kebangsaan adalah satu pilihan bijak dan mampu serta
terbukti menjadi wadah perpaduan. Oleh itu jelaslah bahawa bahasa kebangsaan
sebagai bahasa sepunya ini merupakan satu unsur utama dalam pembinaan negara bangsa
Malaysia.
1.2.2 Bahasa
Sebagai Pengantar Ilmu Pengetahuan
Budaya Ilmu Bahasa
Melayu memainkan peranan sebagai bahasa pengantar ilmu pengetahuan. Berpandukan
kepada Laporan Razak (1956 ), satu syor telah melaksanakan oleh Jawatankuasa
Penyemak Rahman Talib yang seterusnya menghasilkan Laporan Rahman Talib (1961).
Laporan ini bertujuan untuk memungkinkan bahasa Melayu digunakan sepenuhnya
sebagai bahasa kebangsaan. Bahasa Melayu diberi tempat sebagai bahasa pengantar
ilmu pengetahuan agar dapat berkembang menjadi bahasa yang moden dan mampu
menjadi asas pembinaan negara bangsa yang maju dan berdaulat. Berdasarkan
peruntukan tersebut, bahasa Melayu memiliki hak dan martabatnya dalam
perlembagaan sementara bahasa-bahasa bagi kaum lain juga dipelihara dan tidak
dinafikan haknya. Bahasa Melayu kemudiannya memikul tugas sebagai bahasa rasmi
negara, bahasa pentadbiran, bahasa perhubungan awam dan sebagai bahasa
pengantar di sekolah dan institusi pengajian tinggi serta menjadi bahasa ilmiah
(Nik Safiah Karim 1986: 1)
1.2.3 Bahasa
Dalam Pelbagai Perisian Dan Kesopanan Berbahasa.
Bahasa Melayu juga
berfungsi sebagai bahasa kebangsaan yang mencerminkan penggunaannya dalam pelbagai
perisian dan kesopan. Tingkat ilmu dan tingkat keperisian itu dapat diukur melalui
laras bahasanya manakala nilai estetika melalui keindahan bahasa ini menjadi
pengukur kesopannya. Bahasa Melayu memiliki peribadi yang istimewa selain
terkenal dengan ciri-ciri ketimuran, seperti lemah lembut, beradab, dan berbudi
bahasa. Oleh sebab itu, bangsa Malaysia harus menggunakan bahasa Melayu baku
dan yang mempunyai nilai estetika dan nilai kesopanan.
Bahasa yang berperanan
sebagai bahasa kebangsaan tidak perlu rasa terpinggir dalam perkembangan dari
segi penggunaan teknologi maklumat. Ini kerana dalam perkembangan kurikulum di
Malaysia telah berusaha ke arah melahirkan warganegara globalisasi, selaras
dengan perkembangan jaringan informasi. Sementara, dalam budaya Melayu kesopanan
berbahasa menunjukkan kejernihan fikiran, ketinggian akhlak dan akal budi
bangsa Malaysia. Menguasai sesuatu bahasa juga bererti menguasai segala keperibadian
dan peraturan yang dipersetujui dalam penggunaan bahasa tersebut.
RUMUSAN
Bahasa Melayu adalah bahasa ilmu
perlu dimanfaatkan untuk mengembleng usaha mengangkat kembali martabat bahasa
Melayu. Pelbagai langkah dilaksanakan untuk memartabatkan bahasa Melayu ke arah
zaman kegemilangannya. Penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar di
sekolah seperti yang dinyatakan dalam Laporan Razak 1956 berhasrat untuk meletakkan bahasa
Melayu sebagai bahasa rasmi negara, bahasa kebangsaan dan bahasa pengantar ilmu
di institusi pendidikan. Bahasa Melayu sekali gus diharap dapat memainkan
peranan tersirat sebagai bahasa pemupuk perpaduan dan lambang jati diri masyarakat
Malaysia yang merdeka. Laporan ini juga bertujuan
untuk memungkinkan bahasa Melayu dapat digunakan sepenuhnya sebagai bahasa
rasmi Negara dan penggunaannya dapat berkembang menjadi bahasa yang moden dan
mampu menjadi asas pembinaan negara bangsa yang maju dan berdaulat.
Salam,
BalasPadamSatu ruangan yang bermanfaat dan membina minda murid-murid. Tahniah...